Friday, 12 July 2013

Polemik Tahaluf Siyasi oleh Mohd Syakir Mohd Rosdi


Ketika ini tahaluf siyasi (perjanjian politik) sering diperbincangkan. Perbincangan itu meliputi beberapa aspek termasuklah relevan atau pun tidak tahaluf ini. Begitu juga, keseriusan sesuatu pihak dalam menjayakan perjanjian itu atau pun terpaksa menguburkan perjanjian itu adalah menjadi topik perbincangan utama. Sehinggakan ada yang membincangkan sama ada perlu untuk mengundi pada pilihan raya atau pun tidak.

Sebenarnya, kita tidak boleh secara mentah-mentah menolak tahaluf siyasi ini.
Kita harus sedar bahawa di sekeliling kita terdapat pelbagai ancaman daripada pelbagai musuh. Bergerak harus secara jama’ah bukannya secara individu. Tahaluf siyasi menjadi suatu mekanisme penting bagi sebuah pemerintahan dalam menguruskan pentadbiran dengan sebaik mungkin. Ia adalah suatu cetusan idea yang penting bagi membangkitkan kembali kehendak bekerjasama dalam ruang open minded selaras dengan prinsip sesuatu organisasi. Namun, kefahaman mengenai konsep tahaluf siyasi ini perlu menjadi asas atau pun turning point untuk menidakkan atau membolehkan kerjasama itu menjadi sesuatu realiti. 

Sebagai pembuka bicara, tahaluf siyasi adalah salah satu strategi politik. Pada permulaan kedatangan Islam, ia terkenal dengan panggilan ‘half al-fudul’. Ia berasal dari perkataan Arab iaitu ‘siyar’. Tahaluf siyasi juga terkenal sebagai kerjasama politik hasil dari termeterainya perjanjian politik. Kerjasama politik tidak akan terjadi sekiranya tidak ada perjanjian politik. Begitulah, pentingnya tahaluf siyasi ini.

Tahaluf siyasi secara umumnya boleh disama ertikan kepada beberapa makna seperti diplomasi politik, kompromi politik, kerjasama politik, koalisi politik, pakatan politik dan integrasi politik. Walaupun nampak seperti sama tetapi ianya terdapat beberapa perbezaan.

Muhamad Munir Al-Ghadban dalam bukunya ‘Tahaluf Siyasi di dalam Islam’ telah mengumpulkan beberapa pandangan para ulama’ dalam menghuraikan maksud tahaluf siyasi ini berdasarkan bahasa dan istilah. Dari segi bahasa, Al-Hilfu dengan mengkasrahkan huruf ha’ adalah perjanjian antara kaum atau teman, seperti seorang teman berjanji untuk tidak meninggalkan temannya. Kata jamaknya adalah Ahlaf, yang merujuk kepada kabilah Asad dan Ghatfan kerana perjanjian mereka untuk saling tolong-menolong.

Tahaluf mengikut istilah pula ialah perjanjian yang berlaku antara kaum. Ia membawa maksud perjanjian di antara dua belah pihak atau banyak pihak untuk bekerjasama dan tolong menolong dalam perkara berhubung dengan politik. Ia boleh juga disebut sebagai integrasi politik yang bermaksud gabungan dua atau beberapa parti politik atas tujuan mengekalkan keharmonian negara.

Untuk lebih memahami mengenai konsep tahaluf ini, secara mudahnya ianya bolehlah disebut sebagai suatu perjanjian persefahaman untuk menghadapi lawan yang sama. Ia adalah perjanjian dan pakatan antara kaum atau kumpulan (parti), antara dua pihak atau lebih untuk mewujudkan kefahaman atau kerjasama, bantu-membantu bagi menghadapi pihak lawan atau musuh yang lebih besar dan berbahaya atas tujuan untuk menegakkan keadilan, mencegah kemungkaran dan menegakkan yang makruf serta apa-apa tujuan murni yang dibenarkan dalam Islam sama ada berlaku bersama orang Islam atau pun orang kafir.

Secara ringkasnya, tahaluf siyasi adalah suatu kaedah rundingan kerjasama antara dua belah pihak dalam menghadapi suatu permasalahan atau konflik supaya objektif masing-masing dapat tercapai selagi mana tidak menggadai dan melanggar prinsip syariat Islam.

Dari sudut hukumnya pula, berdasarkan dua kaedah fiqh terhadap perkara mu’amalat iaitu ‘asal sesuatu perkara itu harus melainkan ada dalil yang mengharamkannya’ dan ‘tidak boleh memudaratkan dan dimudaratkan’, maka asal hukum kepada tahaluf siyasi adalah harus dalam Islam selagi mana boleh memberikan manfaat kepada umat Islam dan dalam masa yang sama tidak melanggar syariat Islam.

Selain itu, perkembangan kaedah dan pelaksanaan tahaluf siyasi ini juga mempunyai kaitan dengan kerjasama politik antara beberapa parti politik. Malah, tahaluf siyasi ini disebut juga sebagai pakatan politik. Ini kerana, pakatan berasal dari perkataan pakat yang beerti muafakat, pembicaraan, perundingan atau perjanjian, sepakat beerti setuju, sependirian, seia sekata dan persetujuan. Oleh hal yang sedemikianlah, tahaluf siyasi ini dilihat amat berkaitan dengan strategi politik dalam menghadapi musuh yang sama.

Hal ini mampu dibuktikan melalui sejarah Islam. Antaranya ialah peristiwa Perjanjian Hudaibiyah boleh menjadi contoh terbaik bagaimana Rasulullah saw bertahaluf siyasi dalam memperoleh perjanjian kerjasama dan dalam masa yang sama tidak menggadaikan prinsip Islamiyah. Dalam perjanjian Hudaibiyah, Rasulullah ingin menulis Bismillahirrahmanirrahim. Tetapi dibantah oleh Suhail bin Amru dengan katanya:
“Tidak! Demi Allah kami tidak beriman dengan al-Rahman. Tulislah dengan namamu, Allahumma.”
Rasulullah ingin menulis, “Inilah apa yang dijanjikan oleh Muhammad Rasulullah”.
Suhail bin Amru tetap membantah, katanya, “Sekiranya kami beriman denganmu sebagai seorang rasul, apa guna kami ingin membunuh engkau. Tulislah dengan namamu dan nama ayahmu”. (Muhammad Munir Al-Ghatban, 2002: 31)

Sekiranya diteliti menerusi sejarah itu, Rasulullah saw tidak membantah, sebaliknya mengikuti apa saja yang dikehendaki oleh Suhail. Ini kerana, perkara yang dibantah oleh Suhail itu tidaklah dapat menjejaskan akidah. Tambahan pula, ianya hanyalah perkara sampingan yang bersifat furu’ dan bukannya perkara dasar yang bersifat usul. Walaupun perjanjian Hudaibiyah ini dilihat seperti berat sebelah terhadap musyrikin Mekah, tetapi ianya adalah suatu kejayaan besar umat Islam.

Oleh itu, berdasarkan kepada sejarah di atas dan beberapa sejarah lain yang berkaitan dengan tahaluf siyasi ini, terdapat beberapa perkara yang cuba ditekankan oleh Rasulullah saw. Pertama, tahaluf siyasi atau disebut perjanjian dalam Islam dilarang sekiranya bertujuan membela kebatilan. Kedua, perjanjian pada masa Jahiliyyah yang sesuai dengan Islam adalah boleh diteruskan. Ketiga, tahaluf siyasi dilarang untuk diadakan sekiranya umat Islam dalam keadaan lemah.

Hasil dari penelitian itu, tahaluf siyasi ini dilihat mempunyai kaitan rapat dengan kaedah strategi politik dalam Islam. Ianya menekankan bagaimana peranan parti politik yang berbeza dari segi ideologi dan pelaksanaan strategi serta taktik boleh duduk bersama untuk bekerjasama dalam menghadapi musuh yang sama. Ia berdasarkan tiga peringkat koalisi ataupun kompromi. Pertama, taktik kerjasama dalam bentuk yang kecil. Kedua, kerjasama dalam bentuk dua parti berbeza dan ketiga, kerjasama dalam bentuk satu pasukan.

Secara kesimpulannya, Mustofa Tahhan pernah merumuskan tahaluf siyasi itu kepada beberapa perkara iaitu pertama tidak berkompromi di dalam perkara prinsip dan akidah Islamiyyah. Kedua, tahaluf itu menjamin kemaslahatan Islam yang diputuskan oleh Jamaah Islamiyyah. Ketiga, ketika mengadakan tahaluf itu hendaklah barisan Harakah Islamiyyah berada dalam keadaan mantap bersatu padu ibarat satu binaan yang kukuh. Keempat, kepimpinan Islam ketika itu dalam keadaan yang paling kuat. Begitu juga, pengikut atau rakyat perlu dalam keadaan paling disiplin dan ketaatan tahap maksimum kepada pimpinan. Adapun jika sebaliknya maka tahaluf berkenaan akan menambahkan kelemahan dan kucar-kacir. Kelima, hendaklah Harakah Islamiyyah memastikan bahawa ia akan bertahaluf dengan pihak yang boleh memberikan kekuatan kepada muslimin, bukan dengan pihak yang lemah sekali gus akan melemahkan harakah Islamiyyah. Keenam, hendaklah tahaluf siyasi itu menjamin kebebasan dakwah kerana sebarang gerakkan atas langkah politik yang diambil sewajarnya tidak boleh dipisahkan daripada dakwah kepada Allah dan sebarang usaha politik yang menghalang dakwah adalah ditolak.

Bukan itu saja, malah dalam beberapa kajian yang lain ada juga diletakkan beberapa syarat lain yang perlu dipatuhi. Iaitu individu yang melakukan perjanjian adalah individu berkelayakan. Ianya bukan kanak-kanak, orang gila, hamba dan orang bodoh. Kedua, aqad perjanjian hendaklah bebas dari sebarang pengaruh atau kuasa. Ketiga, perjanjian yang hendak dibuat hendaklah mempunyai bentuk yang khusus dan jelas. Keempat, isi perjanjian dan perjanjian tidak bercanggah dengan hukum syarak.

Kesemua syarat yang dikemukakan ini dilihat boleh dijadikan panduan untuk melaksanakan tahaluf siyasi. Oleh kerana, tahaluf siyasi ini mempunyai kaitan dengan strategi politik dalam Islam, intipati syarat berkenaan bolehlah dihubungkan dengan intipati syarat sistem politik Islam seperti menurut Sa’id Nursi berdasarkan kajian Mikail Tasdemir. Antaranya ialah kesedaran agama dan yakin diri, pendidikan, kebebasan dan perlembagaan harus berteraskan kepada prinsip-prinsip asas politik Islam iaitu tauhid, syariah, kebebasan, keadilan, kesaksamaan dan prinsip syura.
(Tahaluf Siyasi Kompromi Tadbir Negara (Berita Harian-5 April 2012))

No comments:

Post a Comment