Tahaluf siyasi adalah satu strategi
politik Islam. Terdapat pelbagai istilah konvensional yang dilihat mempunyai
sedikit persamaan dengan tahaluf siyasi seperti diplomasi politik,
kompromi politik, kerjasama politik, koalisi politik, pakatan politik dan
integrasi politik. Namun, adakah tahaluf siyasi yang mempunyai kaitan
dengan strategi politik dalam Islam mempunyai persamaan dengan istilah lazim berkenaan?
Secara umumnya Ezell, D. dalam
kajiannya mengenai Diplomacy and US-Muslim World Relations telah membincangkan
mengenai diplomasi antara agama. Ia membawa maksud bahawa diplomasi ini adalah satu
strategi berkomunikasi antara dua pihak atau beberapa pihak. Walaupun
perbincangan berkenaan mempunyai kaitan mengenai hubungan komunikasi oleh
masyarakat umum, ia tidak sama dengan tahaluf siyasi yang lebih menjurus
perbincangannya mengenai ummah.
Perkataan ummah ini adalah merujuk
kepada soal perpaduan umat Islam. Pentingnya ummah ini dilihat menerusi
penyebutannya di dalam Al-Quran yang menunjukkan bahawa setiap daripada manusia
itu perlu bersatu dan boleh berkompromi dalam melaksanakan sesuatu perkara.
Perbezaan diplomasi dan tahaluf
siyasi ini juga adalah berdasarkan pandangan Wang You Bou Ahmed Musa dalam
kajiannya ‘Diplomacy Theory And Practice In Islam’
yang mengatakan bahawa diplomasi adalah salah satu daripada kebanyakan
praktikal dan topik yang dinamik berkenaan hubungan antarabangsa. Berdasarkan
kajian beliau, diplomasi menurut pandangan Barat meliputi tiga aspek iaitu
dasar luar negara, rundingan dan cara berunding. Ini menunjukkan bahawa
diplomasi ini lebih menjurus kepada perjanjian antara negara atau disebut
perjanjian internasional. Namun, bolehkah umat Islam menyertai diplomasi itu
atas dasar untuk menguatkan negara Islam?
Umat Islam boleh menyertai
diplomasi tetapi dengan beberapa matlamat yang ditetapkan. Pertama, diukur dari
sudut keberkesanan penyampaian mesej Islam pada seluruh manusia. Kedua, merujuk
kepada prinsip amar makruf dan nahi mungkar yang dilaksana tanpa
menggunakan kekerasan atau paksaan. Inilah dinamakan diplomasi dalam Islam.
Sekiranya diteliti inti pati
sejarah diplomasi Nabi saw, kebanyakan diplomasi yang dilaksana oleh Nabi saw
adalah berkaitan penghantaran surat kepada raja-raja bukan Islam seperti raja
Rom, Parsi dan sebagainya. Ini bolehlah dijadikan panduan untuk berdiplomasi. Namun,
jangan gunakan Islam hanya sebagai tempelan terhadap diplomasi untuk
menampakkannya seperti diplomasi Islam. Tetapi gunalah Islam sebagai dasar atau
teras untuk berdiplomasi walaupun tidak diletakkan Islam sebagai tema atau
namanya.
Seterusnya, kompromi politik
bermaksud kekuasaan yang dimiliki hasil daripada persetujuan yang dibuat oleh
satu pihak dengan pihak yang lain, sama ada dalam bentuk kerjasama di antara
parti, pertubuhan ataupun individu. Kerjasama yang dibuat adalah berdasarkan
kepada syarat-syarat perjanjian yang telah ditetapkan setelah dipersetujui
bersama. Di samping tawar-menawar antara kedua belah pihak, timbal balik
kepentingan pihak yang terlibat dengan perjanjian juga perlu dijamin daripada
sebarang bentuk penipuan dan penindasan.
Menurut hukumnya kompromi
politik dibolehkan dalam Islam selagi mana boleh memberikan manfaat kepada umat
Islam. Ia berdasarkan pandangan fiqh terhadap perkara muamalat itu sendiri
iaitu ‘asal sesuatu perkara itu harus melainkan ada dalil yang mengharamkannya’.
Sekiranya diteliti terhadap
maksud berkenaan, ia dilihat mempunyai konsep yang hampir sama dengan tahaluf
siyasi. Ia berdasarkan kaedah berkompromi. Hal ini menjurus kepada objektif
kompromi itu sendiri. Antara objektif kompromi politik yang dapat diteliti ialah
bertujuan untuk mengembangkan dakwah Islam, membentuk kekuatan umat Islam,
menjamin keselamatan umat Islam, membina sikap perikemanusiaan umat Islam dan
memperluaskan kekuasaan negara Islam. Ini menunjukkan bahawa kompromi politik
dilihat hampir tafsirannya dengan tahaluf siyasi dalam Islam.
Namun, adakah kompromi politik
ini benar-benar mempunyai persamaan dengan tahaluf siyasi? Sekiranya
diteliti kajian-kajian lain didapati terdapat kajian yang sedikit berbeza
dengan takrifan maksud dan kaedah di atas. Ini berdasarkan kepada pandangan
Lijphart, A. dalam karyanya ‘Thinking About Democracy: Power Sharing and Majority
Rule In Theory and Practice’ yang mengatakan bahawa, kompromi
politik itu boleh didefinisikan sebagai ‘demokrasi permuafakatan’. Menurut
beliau, teori demokrasi permuafakatan ini diperkenalkan pada tahun 1967 di
kongres pertubuhan sarjana-sarjana sains politik sedunia di Brussels. Cyprus,
Surinam dan Malaysia adalah antara negara dunia ketiga yang berjaya dalam
mengadakan permuafakatan.
Permuafakatan boleh berlaku
apabila setiap pihak yang terlibat saling mempersetujui perkara-perkara yang
akan disepakati. Setiap pihak perlu mengambil kira kepentingan pihak-pihak lain
dan mempunyai sikap toleransi bagi menjayakan lagi pakatan permuafakatan
politik. Secara praktikalnya, pakatan boleh berlaku dalam apa jua keadaan sama
ada ketika pembentukan kerajaan seperti dalam pilihan raya atau pun sewaktu
memperjuangkan sesuatu isu. Namun, permuafakatan ini lebih tertumpu kepada
golongan elit atau bangsawan saja.
Di sinilah terletaknya perbezaan
berkenaan apabila sistem demokrasi permuafakatan ini sebenarnya tidak sama
dengan sistem Islam. Demokrasi permuafakatan dilihat jauh berbeza dengan sistem
Islam apabila ianya lebih bermaksud kerjasama politik dalam kelompok yang
tertentu iaitu yang melibatkan golongan-golongan elit saja. Islam tidak
menekankan soal taraf atau pun pangkat, tetapi yang lebih utama ialah soal
kemampuan untuk memegang sesuatu jawatan.
Dari permuafakatan politik,
lahirnya pula kerjasama politik. Kerjasama politik tidak akan terjadi sekiranya
tiada muafakat. Kemuafakatan itu lahir daripada kerjasama antara beberapa parti
politik atau beberapa pertubuhan. Sehinggakan ada yang mengutarakan bahawa
kerjasama politik itu berkaitan dengan tahaluf siyasi.
Bukan itu saja, malah tahaluf
siyasi ini disebut juga sebagai pakatan politik. Ada yang cuba untuk mengetengahkan
istilah baru yang hampir sama dengan tahaluf siyasi dengan mengatakan bahawa
kerjasama politik dan pakatan politik mempunyai persamaan dengan tahaluf siyasi.
Sekiranya sama istilahnya, mengapa tidak digunakan saja istilah tahaluf siyasi
ini? Kemungkinan kebanyakan orang berfikir bahawa konteks Malaysia pada hari
ini dilihat lebih sesuai digunakan istilah selain tahaluf siyasi walaupun
kurang bertepatan.
Bukan itu saja, malah perbincangan
mengenai koalisi politik juga mempunyai kaitan dengan tahaluf siyasi. Benarkah?
Sebenarnya koalisi ini adalah berasal dari perkataan Indonesia. Jadi, tidak
hairanlah sekiranya perkataan koalisi ini banyak digunakan di sana. Koalisi politik mempunyai dua kaedah.
Pertama, pakatan masyarakat boleh berlaku dalam pengundian sesuatu parti walaupun
berbeza ideologi. Kedua, pihak pemerintah juga boleh berpakat dari segi
prosedur keupayaan parti pemerintah untuk mengawal dan mempengaruhi agenda
perundangan.
Koalisi ini digunakan atas dasar
untuk melaksanakan kerjasama antara beberapa parti politik supaya mampu
memperoleh suara majoriti di parlimen. Ia penting supaya dapat membentuk suatu
kabinet atau pemerintahan yang digunakan juga dalam tahaluf siyasi ini. Bezanya
dengan tahaluf siyasi ialah kaedah pengamalannya lebih menjurus kepada aspek mempertahankan
kesucian Islam berbanding koalisi yang lebih bersifat umum. Namun, kedua-duanya
adalah strategi kerjasama antara dua parti atau lebih untuk mencapai sesuatu
matlamat.
Kesimpulannya, tahaluf siyasi
ini mempunyai roh tersendiri. Roh yang dimaksudkan itu adalah roh Islam. Ruh
Islam itu sudah pasti berkaitan dengan keyakinan terhadap kekuasaan Allah SWT.
Tahaluf siyasi ini adalah berada dalam pengawasan Allah SWT. Ia tidak boleh
dilakukan dengan sewenang-wenangnya seperti mana yang berlaku dalam perjanjian
Hudaibiyah. Dalam erti kata yang lain, laksanakan apa yang diperintahkan oleh
Allah SWT dan meninggalkan apa yang dilarang oleh-Nya dalam melaksanakan
sesuatu perjanjian.
Secara ringkasnya, tahaluf
siyasi ini adalah suatu kaedah rundingan kerjasama antara dua belah pihak dalam
menghadapi suatu permasalahan atau konflik supaya objektif masing-masing dapat
tercapai dan dalam masa yang sama tidak menggadai dan melanggar prinsip syariat
Islam.
No comments:
Post a Comment