Friday, 12 July 2013

Siasah Agama vs Siasah Akal oleh Mohd Syakir Mohd Rosdi



Siasah selalunya diperbincangkan dalam soal politik. Ini merujuk kepada makna siasah itu sendiri yang bermaksud politik. Walaupun siasah mempunyai persamaan dari segi maksud, tetapi sekiranya diteliti, siasah bukan hanya sekadar berkisar dari aspek politik kenegaraan, malah semua perkara yang berkaitan dengan perlakuan seseorang manusia itu disebut sebagai siasah.

Ahmad Atiyatullah di dalam kitabnya, Da’irat al-Ma’arif al-Hadithah menjelaskan bahawa siasah ialah ilmu pengetahuan yang berkaitan dengan kenegaraan dan melaksanakan urusan rakyat. Menurutnya lagi,
ia bukan saja berkaitan dengan manusia, bahkan termasuk juga pemeliharaan dan pelatihan haiwan. Motivasi pembinaan jati diri dari aspek kepemimpinan juga termasuk dalam bidang siasah.

Hal ini menunjukkan bahawa Islam amat mementingkan pembangunan dari aspek sosiopolitik, sosioekonomi dan sosiologi dalam menggalakkan perkembangan masyarakat yang lebih sempurna. Siasah penting untuk diperbincangkan supaya idea dan strategi pelaksanaannya selaras dengan kehendak syariat Islam.

Yusuf al-Qaradhawi pernah menegaskan dalam kitabnya Fiqh Kenegaraan. Beliau mengatakan bahawa, Islam telah menyiapkan cara-cara yang sempurna bagi mengatur kehidupan manusia. Cara-cara itulah yang dipakai bagi mengatur kehidupan politik. Tanpa kuasa politik, negara kita tidak dapat melaksanakan kewajipan mengajak orang supaya melakukan kebaikan dan mencegah kejahatan, berjihad, menegakkan keadilan, mendirikan sembahyang, menolong orang yang teraniaya dan lain-lain.

Pandangan Yusof al-Qaradhawi itu menunjukkan bahawa kesempurnaan di dalam Islam perlulah diiringi dengan pengamalan yang konsisten. Kebangkitan kekuatan jiwa penting untuk membina sikap istiqamah dalam ibadah harian. Dari situlah akan timbulnya keazaman untuk melakukan ibadah dengan lebih terbaik dari hari ke hari. Tetapi semangat membara yang sementara akan membakar keseluruhan keazaman sekiranya tidak dilakukan secara berperingkat.

Inilah pentingnya strategi dalam Islam. Sebenarnya, strategi dalam Islam telah diperbincangkan dengan lebih meluas dalam bidang siasah Islam. Setiap kepemimpinan dalam keluarga, masyarakat atau pun negara perlu bijak menangani isu-isu tertentu supaya kestabilan politik akan terus kukuh. Tangani dengan cara Islam akan lebih beruntung dari menanganinya dengan cara lazim. Dua pahala akan dapat dicapai sekiranya menggunakan cara Islam iaitu pahala niat melaksana dan pahala pelaksanaannya.

Oleh sebab itulah, Ibn Khaldun dalam kitabnya Muqaddimah telah membahagikan siasah kepada dua perkara iaitu siasah akal dan siasah agama. Menurut beliau, kalaulah undang-undang itu digubal oleh ahli-ahli akal dan pembesar-pembesar negara serta pakar-pakarnya maka itu adalah siasah akal. Tetapi kalaulah undang-undang itu diwajibkan oleh Allah swt, diakui dan disyaratkan maka ianya adalah siasah agama yang memberi manfaat kepada kehidupan dunia dan akhirat. Kejadian makhluk bukan saja bermaksud untuk kebaikan dunia mereka kerana kebaikan dunia semata-mata itu sia-sia dan batal. Hanya kematian dan kebinasaan saja adalah kesudahannya.

Gunakan kepintaran manusiawi untuk menggalakkan proses ke arah kestabilan politik melalui kewujudan siasah agama ini. Ini berdasarkan hubungan siasah agama dengan Allah swt. Hal ini berdasarkan pelaksanaan apa yang diperintah oleh Allah swt dan meninggalkan apa yang dilarang oleh-Nya. Oleh hal itu, bersiasah secara agama membolehkan kita diselamatkan dari bencana kemusnahan dunia ini.

Hari Bumi yang diadakan baru-baru ini adalah titik tolak dari pemikiran yang ingin terus mempertahankan kedudukan bumi ini secara lebih baik. Dari aspek alam sekitar sememangnya perlu untuk menghijaukan bumi ini dan menjaga alam sekitar daripada tercemar. Tetapi adakah cukup penjagaan bumi hanya dari aspek alam sekitar?

Kemusnahan bumi yang berlaku pada hari ini adalah berpunca secara dominannya dari tangan-tangan ghaib dari pengamal ekonomi dan politik. Sekiranya dilihat dari sudut ekonominya, ukuran kemajuan sesebuah negara itu diteliti dari aspek kepesatan pertumbuhan pembangunan. Kesibukan sesebuah negara membina pencakar langit juga menjadi antara ukuran kemajuan sesebuah negara. Boleh dikatakan kesemua negara mempunyai bangunan pencakar langitnya tersendiri.

Kemajuan berkenaan juga, telah mempamerkan betapa kestabilan ekonomi sesebuah negara itu telah kukuh. Jadi, untuk maju perlu membina pembangunan dan meningkatkan infrastruktur sedia ada. Inilah pemikiran kapitalis yang telah tersebar dalam pemikiran pengamal ekonomi dan ahli politik ketika ini. Inilah puncanya yang menyebabkan banyak bukit-bukau terpaksa menjadi mangsa penggondolan, sehingga berlakulah banjir kilat, gempa bumi dan sebagainya.

Namun, sekiranya diteliti dengan lebih mendalam, pengamal ekonomi berkenaan tidak akan dapat melaksanakan tugas itu sekiranya ahli politik tidak meluluskannya. Inilah hubung kait antara pengamal ekonomi dan ahli politik.

Timbul pula persoalan, adakah sekiranya diberikan kepemimpinan kepada pengamal ekonomi Islam dan ahli siasah Islam, maka akan hilanglah hasrat sesetengah pihak untuk melihat pembangunan terus dipertingkatkan? Hal inilah perlu difahami oleh semua pihak. Perlu diketahui bahawa Islam tidak menghalang kemajuan, tetapi Islam hanya membatasi tindakan manusia dari terus berlebih-lebihan dalam sesuatu perkara.

Sebagai contohnya, apabila sebuah pasar raya itu akan dibina, kebiasaannya pembangunan itu akan dilihat dari sudut kukuhnya struktur tapak bangunan berkenaan, kualiti bahan yang akan digunakan dan harga pasaran semasa serta beberapa perkara asas yang lain. Berbeza dengan Islam, pembinaan sesebuah pasaraya itu akan dilihat bukan hanya dari sudut fizikal, bahkan dari sudut lima maqasid syariahnya iaitu apakah kemungkinan yang akan berlaku pada agama, diri, maruah, akal dan harta. Begitu juga, dari sudut alam sekitarnya.

Inilah bezanya antara siasah akal dan siasah agama. Siasah akal hanya mementingkan keuntungan duniawi dan kepentingan diri, tetapi siasah agama lebih mementingkan kepada keuntungan ukhrawi dan kepentingan orang lain. Prioriti diri diletakkan lebih bawah berbanding dengan prioriti orang lain. Pembangunan rohani adalah lebih penting dari pembangunan fizikal. Apabila siasah agama tidak dilaksanakan, akan terbukalah ruang kehancuran dunia. Ia akan bermula dengan kehancuran dari individu, kepada masyarakat, seterusnya negara.

Perkara ini telah diperkukuhkan lagi melalui pandangan Abdul Qadir Djaelani dalam karyanya Negara Berdaulat Dalam Perspektif Islam. Beliau mengatakan bahawa, ramai di kalangan masyarakat Islam yang tinggal di bawah pemerintahan non-Muslim seperti Morocco, Tunisia dan Libya mudah terpengaruh dengan budaya dan ideologi mereka sehinggakan sanggup mengikuti kelakuan dan sikap mereka.

Begitu juga, pandangan Muhammad Iqbal yang mengatakan bahawa Eropah hari ini adalah penghalang terbesar bagi kemajuan ketamadunan umat manusia. Kemajuan masyarakat dapat berkembang apabila timbulnya kesejahteraan politik dan kestabilan ekonomi. Kegagalan Barat perlu diisi semula dengan mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Islam.

Kesimpulannya, sistem siasah agama dan sistem siasah akal adalah berbeza kerana sistem siasah agama berdasarkan sunnah dan wahyu, sedangkan sistem siasah akal berdasarkan ciptaan manusia yang membentuk ideologi kapitalis, komunisme dan sosialisme.

( Artikel ini diterbitkan dalam Berita Harian ruangan Agama bertajuk Siasah bukan sekadar aspek politik kenegaraan pada 27 April 2012)

No comments:

Post a Comment