Mohd Syakir Bin
Mohd Rosdi
Pusat Kajian Pengurusan
Pembangunan Islam (ISDEV)
Universiti Sains Malaysia,
Pulau Pinang
Diterbitkan dalam Berita Harian pada 9 Mei 2012
Ali
Yafie dalam karyanya Islam dan Masalah Kemiskinan pernah mengatakan bahawa,
dalam merungkai permasalahan pembangunan sosioekonomi menurut al-Qur'an boleh
disimpulkan kepada empat perkara. Pertama, ajaran al-Qur'an mendorong
pembangunan sosioekonomi. Al-Qur'an mendorong produktiviti masyarakat dalam
bidang pertanian, perindustrian, perniagaan dan semua perkara. Tujuannya supaya
pengeluaran mampu ditingkatkan seperti apa yang dikehendaki dalam menegakkan
kehidupan.
Manusia
mempunyai martabat yang layak baginya, disebabkan Allah SWT telah memuliakannya
di dalam al-Qur'an seperti mana firman Allah SWT dalam surah al-Isra’ ayat 70:
“Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri
mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami
telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta
Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk
yang telah Kami ciptakan”.
Allah
SWT memuliakan anak Adam kerana mempunyai akal yang mampu untuk meningkatkan
produktiviti supaya dapat mengukuhkan kemaslahatan ummah. Kemaslahatan tidak
akan dapat dibina melainkan mempunyai batas moral dan etika pembangunan yang tertentu
selaras dengan apa yang diajarkan dalam Islam.
Kedua,
Islam telah memberikan kebebasan kepada manusia untuk memiliki harta dan
menikmatinya. Ia sebagai memenuhi kerangka kehendak manusia supaya menjamin
martabat kemanusiaan dan mengelakkan pembaziran. Ini penting supaya fungsi
sosial tidak akan terabai dalam proses perlumbaan mengumpul harta kekayaan itu
sendiri. Perkara ini juga diperbahaskan oleh Muhammad Syukri Salleh dalam karyanya
7 Prinsip Pembangunan Berteraskan Islam.
Beliau
telah memberikan justifikasi mengapa manusia harus berlepas tangan dari sistem
bukan Islam kepada sistem Islam. Begitu juga, seharusnya menolak sistem yang
hanya memasukkan kalimah Islam saja tetapi pengoperasiannya masih menggunakan
sistem Barat.
Antara
perkara yang menjadi fokus beliau ialah rezeki dan kekuasaan itu adalah hak
milik mutlak Allah SWT. Sekiranya diteliti melalui saluran keimanan, sebenarnya,
rezeki itu telah pun ditetapkan di Loh Mahfuz oleh Allah SWT kepada setiap
hambaNya. Sekiranya semut di dalam batu pun masih dapat hidup dengan rezeki
yang telah ditetapkan kepadanya, jadi, kenapa masih ada yang risau mengenai sumber
rezekinya? Yang penting adalah usaha berterusan dan iringilah dengan tawakal.
Tetapi,
justifikasi ini saja tidak cukup untuk membuktikan betapa perlunya kita tidak
perlu terlalu bergantung hanya kepada harta kekayaan sebaliknya kembali melihat
akan kebesaran Allah SWT.
Muhammad
Syukri Salleh telah melihat bahawa keyakinan Barat terhadap kehendak manusia
yang tidak terhad tetapi perlu menghadapi sumber alam yang terhad telah pun
mengghairahkan mereka untuk mengumpulkan harta secukupnya. Ini telah
menyebabkan berlakunya ketidakstabilan pengurusan kesaksamaan harta negara.
Dalam
Islam terdapat konsep yang dinamakan qanaah (merasa cukup) dan barakah (berkat).
Dengan sifat berkenaan, walaupun sedikit harta yang ada, tetapi cukup untuk
menampung keperluan seisi keluarga. Mereka hidup dengan tenang tanpa perlu
memikirkan penjagaan harta. Sepertimana kata Saidina Ali KW, “Sekiranya kita
mempunyai ilmu, ilmu akan menjaga kita, tetapi sekiranya kita mempunyai harta,
kita yang perlu menjaga harta”.
Ketiga,
Islam sentiasa menjaga kesejahteraan sosial. Kesejahteraan sosial ini terbahagi
pula kepada dua perkara iaitu dari segi rohani dan jasmani. Dari segi rohani,
Islam amat menekankan umatnya supaya menitikberatkan soal pendidikan dan
keilmuan. Ilmu mampu meningkatkan nilai taqwa seseorang seperti mana yang
diperkatakan oleh Imam Az-Zarnuji dalam kitabnya Ta’lim Al-Muta’lim. Kemuliaan
seseorang manusia di sisi Allah SWT tidak diukur dengan banyaknya harta dan
tingginya pangkat seseorang, tetapi diukur dengan tingginya nilai taqwa.
Seperti
mana firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat ke 13: “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki
dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak,
supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).
Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya
di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan
amalan kamu)”.
Pemahaman
terhadap isi kandungan al-Quran juga penting bagi meningkatkan keyakinan sewaktu
menguruskan ekonomi politik negara. Kepakaran dalam bidang ekonomi politik juga
diperlukan untuk menjadi bekal yang penting bagi berhadapan dengan persaingan
yang hebat dari pihak Barat.
Pemahaman
mengenai bidang Ekonomi Islam dan Politik Islam secara konsep dan falsafahnya
harus diperdalamkan. Justeru, menjadi kewajipan kepada kita untuk menuntut ilmu
sama ada ilmu fardhu ain atau pun ilmu fardhu kifayah. Ia selaras dengan
kehendak Islam seperti mana terdapat dalam satu hadis yang berkaitan hal
menuntut ilmu seperti, “Tuntutlah ilmu kerana menuntut ilmu itu wajib bagi
muslimin dan muslimat”.
Untuk
memiliki keyakinan dan kesungguhan dalam membina ekonomi politik Islam ini,
tanamkanlah dalam hati nilai takwa yang tinggi. Sesungguhnya dengan ketakwaan
itu akan lebih mendekatkan diri kita kepada Allah SWT. Hampirnya Allah SWT
dengan diri kita akan memudahkan Allah SWT menjadi penyelesai dalam setiap permasalahan
dalam konteks ekonomi politik semasa.
Seperti
mana firman Allah SWT dalam surah al-Talaq ayat 2-3: “Dan sesiapa yang bertaqwa
kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya),
nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang
menyusahkannya). Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di
hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka
Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya
Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun
menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu”.
Untuk
itu, Islam juga amat mementingkan soal ‘Ubudiyah (penghambaan) dalam setiap
perkara yang ingin dilaksanakan. ‘Ubudiyah bermaksud rasa penghambaan. Dalam
erti kata yang lain meyakini bahawa kita sebagai hamba Allah SWT.
Soalnya,
apakah kepentingan ‘Ubudiyah ini dalam konteks pelaksanaan ekonomi politik
Islam. Jawapannya, bolehlah dikategorikan kepada dua perkara. Pertama,
perencanaan ekonomi politik Islam adalah hasil rujukan kepada sumber-sumber
dari al-Quran dan al-Hadith. Sumber berkenaan sudah pasti berasal daripada
Allah s.w.t. Jadi, untuk memudahkan pelaksanaan ekonomi politik Islam ini
seharusnyalah pelakunya menyakini bahawa keberkatan pelaksanaannya adalah bergantung
kepada redha Allah SWT.
Kedua,
ekonomi politik Islam tidak akan dapat dilaksanakan dengan sempurna melainkan
pelakunya harus melaksanakan seluruh ajaran Islam. Ia adalah syarat di dalam
Islam sebagai hamba Allah s.w.t untuk diterima segala amalan yang lain.
Sebagai
contoh, sekiranya Ahmad pelaksana ekonomi politik Islam, bertungkus lumus
melaksanakan perancangan ekonomi politik menurut syariat Islam, tetapi dalam
masa yang sama meninggalkan kewajipan melaksanakan syariat utama sebagai hamba
Allah SWT iaitu meninggalkan solat fardhu. Jadi, apakah kepentingan Ahmad di
hadapan Allah SWT, untuk memastikan Allah SWT akan memudahkan segala
perancangan itu. Oleh yang demikian, pelaksanaan fardhu Ain dan Fardhu kifayah harus
berjalan seiring. Lihatlah, betapa Islam itu amat teliti dalam soal
melaksanakan sesuatu urusan.
No comments:
Post a Comment