Mohd Syakir Mohd Rosdi
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV)
Universiti Sains Malaysia
11800 Pulau Pinang
Kelemahan
sentiasa dinilai dan dikomen. Di sebalik komen itu tiada rasa kebersamaan ke
arah menggunakan idea berkenaan untuk dipraktikalkan bagi mengatasi kelemahan yang
timbul. Kesannya, umat Islam akan berada dalam keselesaan. Keselesaan itu akan
membawa kepada ketidakprihatinan kepada orang lain. Inilah antara perkara utama
penyebab berlakunya perbezaan dalam diri orang Islam dengan orang Islam yang
lain. Hal ini tidak seperti yang ditunjukkan oleh Nabi SAW dalam satu Hadis yang diriwayatkan oleh Nu’man bin Basyir, Nabi
SAW pernah bersabda: “Perumpamaan orang-orang Mukmin
dalam hal kasih sayang bagaikan satu tubuh, apabila satu anggota badan merintih
kesakitan maka sekujur badan akan merasakan panas dan demam (Riwayat Muslim).
Dalam
hal ukhwah ini, umat Islam selalu mempersalahkan pihak penjajah kerana
melaksanakan dasar pecah perintah. Selain itu, Khuzwatul Fikr (Serangan
pemikiran) yang dicanang oleh penceramah di serata corong speaker juga telah
berjaya menggerunkan umat Islam. Keadaan itu sebaliknya tidak memberikan
apa-apa makna kepada perubahan umat Islam ke arah yang lebih baik. Umat Islam
seolah-olah bersyukur berada di bawah “serangan pemikiran” yang dicatur oleh
musuh Islam atas sebab keselesaan tadi.
Keselesaan
telah melemahkan umat Islam dari terus membina kesatuan dan menolak perbezaan
pendapat yang menyebabkan pecah belah. Hal inilah yang menyebabkan berlakunya
pembantaian berterusan rejim Zionis terhadap Palestin. Peristiwa di Gaza
terpaksa dengan senyap ditelan pahitnya. Seperti kata pepatah, ‘ditelan mati
emak, diluah mati bapa’. Ketakutan terhadap negara besar seperti Amerika telah
mendiamkan pemimpin Arab daripada mengambil tindakan terhadap Israel. Beberapa
jalan perdamaian sebelum ini yang diputuskan antara Palestin dan Israel tidak
pernah berlanjutan dengan keamanan dan kebahagiaan. Sebaliknya, Israel
sememangnya telah terkenal dengan sikap acuh tak acuh dengan perdamaian dan
akan memungkiri sebarang perdamaian yang diputuskan.
Sekiranya
dirujuk kepada sirah Nabi SAW, terdapat satu peristiwa yang masyhur berkaitan
perjanjian perdamaian atau pun sekarang dikenali sebagai perjanjian keamanan
politik. Peristiwa itu ialah Perjanjian Hudaibiyah. Perjanjian yang telah
termeterai itu berkuat kuasa selama 10 tahun. Namun, setelah 2 tahun perjanjian
itu berlaku, beberapa pemimpin Quraisy yang tidak menyetujui
perjanjian terbabit telah mencabuli perjanjian itu dengan menyertai suku
Kinanah yang memilih untuk menyebelahi Mekah menyerang suku Khuza’ah yang
menyebelahi Madinah. Baginda telah
mengumpulkan satu angkatan tentera yang besar seramai kira-kira 10,000 orang
yang terdiri daripada orang Madinah dan berbagai-bagai suku Arab, bergerak
meninggalkan Kota Madinah menuju ke Mekah. Setelah itu, berlakulah pembebasan
Kota Mekah daripada Jahiliyah kepada cahaya Islam yang dinamakan sebagai Fathu
Mekah.
Dalam artikel ini bukannya
hendak difokuskan kepada Fathu Mekah, tetapi difokuskan kepada tempoh masa dua
tahun selepas perjanjian Hudaibiyah dilaksanakan. Kejayaan itu tidak akan
diperolehi sekiranya dalam tempoh 2 tahun sewaktu berlaku perdamaian tidak
berlaku sebarang usaha ke arah membina kejayaan itu. Menurut Umar al-Khattab,
bilangan mereka yang memeluk Islam dalam tempoh dua tahun selepas Hudaibiyah
mengatasi sekali ganda bilangan mereka yang berbuat demikian sejak Islam mula
disebarkan. Ini bermakna, 2 tahun tempoh
yang ada itu tidak disia-siakan oleh Nabi SAW. Baginda telah membina kekuatan dakwah
dan berjaya mengelak berlakunya pertelingkahan antara dua pihak Islam yang dapat
melemahkan kekuatan umat Islam. Baginda juga telah menguatkan hubungannya
dengan suku Arab, orang Quraisy, orang Yahudi dan negara luar Arab.
Sekiranya
dilihat kepada gencatan senjata dan perdamaian antara Palestin dan Israel,
ianya telah berlaku banyak kali. Daripada tanah Palestin itu besar sehinggalah
semakin kecil sehingga ke hari ini. Gencatan senjata itu hanya dilihat sebagai sandiwara
Israel saja bagi mengabui mata umat Islam daripada strategi Israel seterusnya. Gencatan
senjata atau sebarang perdamaian tidak boleh ditolak tetapi penerimaannya harus
berstrategi. Gencatan senjata yang diterima perlu dilihat ke arah persediaan
umat Islam dalam menghadapi peperangan seterusnya. Inilah yang disebut sebagai
kewaspadaan. Umat Islam tidak boleh menolak sebarang kemungkinan dan harus
berfikir bahawa pada suatu hari nanti negara bermajoritikan Islam di mana pun
akan diserang.
Gencatan
senjata Palestin dan Israel yang baru termeterai pada 21/11/12 pada tahun ini
setelah 8 hari dibantai oleh Israel hanya dilihat seperti permainan play
station saja, bila-bila masa saja pihak Israel boleh memainkan semula play
station itu tanpa ada sekatan yang mampu menahannya. Selama 8 hari terbabit,
seramai hampir 150 orang telah syahid berbanding hanya beberapa orang saja yang
mati di Israel. Berdasarkan angka ini, keadilan terhadap umat Islam tetap tidak
terbela. Apakah gencatan senjata yang dilakukan ini memberikan hasil yang
sewajarnya kepada pengorbanan rakyat Palestin?
Di
sebalik persoalan itu, gencatan senjata ini perlu untuk mengelak berlakunya
peningkatan angka kematian rakyat Palestin. Tahniah kepada Presiden Mesir
sekarang iaitu Morsi kerana berjaya melakukan gencatan senjata ini. Di sebalik
kejayaan Morsi ini, adakah Israel takut kepada Mesir? Sekiranya hanya Mesir
yang memainkan peranan ini kemungkinan gencatan senjata ini tidak akan bertahan
lama. Sebabnya ada di belakang Israel itu sokongan yang kuat daripada Amerika
Syarikat. Fokus yang cuba diutarakan ialah selagi mana tidak ada kesatuan di
antara kepemimpinan Arab khususnya dan kepemimpinan OIC umumnya, selagi itulah
musuh Islam akan sentiasa mempermainkan umat Islam. Begitu juga, persidangan D8
yang diadakan juga harus menemukan kata sepakat untuk mempertahankan dan
menguatkan umat Islam.
Justeru,
kepemimpinan sedia ada ini perlu diselaraskan perspektifnya ke arah pembangunan
Islam yang sebenarnya. Pembangunan bukan hanya dari segi material, malah dari
segi spiritual. Selagi mana, mereka tidak mampu menguatkan lagi kekuatan
dalaman maka tidak akan dapat melahirkan kekuatan lahiriah. Seperti kata ulama,
‘Binalah negara al-Quran dalam diri kamu, maka akan terbinalah di negara kamu’.
Seperti hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah: “Siapa yang menyelesaikan masalah seorang Mukmin di
dunia maka Allah SWT akan menyelesaikan masalahnya di akhirat, siapa yang
memudahkan orang yang kesulitan maka Allah SWT akan memberikan kemudahan
kepadanya di dunia dan akhirat, siapa yang menutupi aib saudaranya maka Allah SWT
akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat, dan Allah SWT sentiasa akan menolong
hambanya selama ia menolong saudaranya” (Riwayat Muslim).
Seperti
firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 103: “Dan berpegang teguhlah kamu
sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai;
dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa
jahiliah dulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu
bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu
orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dulu telah berada di tepi jurang
neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu
dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan
kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya”.
Sekiranya
kekuatan ini telah terbina, sebarang gencatan senjata yang terlaksana tidak
akan mudah dipermainkan oleh orang kafir.
No comments:
Post a Comment