Monday, 7 July 2014

Keteguhan Para Ulama dalam Mempertahankan Nilai Keintelektualan

Mohd Syakir Mohd Rosdi
Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV)
Universiti Sains Malaysia
11800 Pulau Pinang
Emel: mohdsyakirmohdrosdi@gmail.com

Dalam dunia akademik, perbincangan tentang sesuatu polemik politik, ekonomi dan sosial sudah menjadi perkara lumrah. Pertumbuhan dunia keintelektualan ini sebenarnya menyangkut hal berkaitan kebebasan menyuarakan pandangan hasil dari kajian masing-masing. Pertumbuhan ini tidak sama dengan pertumbuhan (growth) dari segi ekonomi atau politik. Sekiranya diteliti, perkembangan ekonomi diukur dari sudut bercambahnya pelaburan, tingginya tingkat kewangan sesebuah negara, sikitnya nilai hutang, bebas dari kemiskinan dan sebagainya. Manakala peningkatan politik semasa pula diukur dari sudut betapa kemasnya pemerintahan negara yang terbaik dari segi pengurusan dan pentadbiran, rakyat tidak berasa terasing, bertambahnya kerusi di parlimen dan sebagainya.

Sebenarnya, proses pertumbuhan keintelektualan akademik telah lama berlaku iaitu semenjak lahirnya sebuah tamadun Islam di Andalusia dan Cordova. Sewaktu berlakunya perkembangan keilmuan di dunia Islam, ketika itu berlaku sebaliknya di dunia Eropah yang dikenali sebagai zaman kegelapan. Selepas timbulnya kesedaran, berlakulah kebangkitan semula rakyat Eropah yang dikenali dengan zaman Renaissance. Sejarah ringkas tersebut membuktikan bahawa setiap daripada tamadun itu terbina adalah hasil daripada pertumbuhan keintelektualan akademiknya.

Pengaruh beberapa tokoh terkenal seperti Plato, Aristotle, Ibn Khaldun dan sebagainya telah meresapi dalam pemikiran tokoh cendekiawan ketika itu. Kesannya telah sedikit mencorakkan ketamadunan ekonomi, politik dan sosial. Ketamadunan itu telah berjaya mengubah masyarakat ke arah komuniti berilmu selaras dengan perkembangan politik semasa.

Sejarah perkembangan politik semasa di era ketamadunan Islam dan era kejatuhan Barat telah mempamerkan betapa kecerdikan sosial dan kepintaran mengatur strategi politik telah memainkan peranan penting dalam mencorak pemikiran ilmuan negara. Tambahan pula, terdapat para intelek seperti Imam Ahmad Ibnu Hanbal rh, Imam al-Syafi’iy rh dan sebagainya yang begitu teguh mempertahankan prinsip kebenaran ilmu itu telah berjaya mempamerkan karekter kedudukan sebenar prinsip para intelek.

Sebagai contoh, Imam Ahmad Ibnu Hanbal terpaksa berhadapan dengan penjara bagi memastikan kesucian al-Qur’an dan ketinggian Islam terus terpelihara. Ketika itu, pemerintahan pada zaman ‘Abbasiah tersebut berfahaman Muktazilah. Golongan tersebut telah menyatakan bahawa al-Qur'an itu jadid, tetapi dibantah oleh Imam Ahmad dengan mengatakan bahawa al-Qur'an itu Qadim.

Semasa pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz, beliau pernah berkata, “Pegawai mana sahaja yang menjauhi kebenaran dan tidak beramal dengan al-Qur’an dan al-Sunnah, tidak perlu kalian mentaatinya. Urusannya saya serahkan kepada kalian sehingga kebenaran dikembalikan dan ia pun tercela’’. Inilah kepimpinan yang menegakkan kebenaran. Kepimpinan sebegini selagi tidak bercanggah dengan kebenaran adalah harus didokong.

Sejarah juga telah memaparkan pembuktian bagaimana tingginya nilai keilmuan yang dipegang oleh para ulama walaupun terpaksa berhadapan dengan pemerintah yang zalim. Sa’id bin Jubair adalah contoh terbaik untuk dijadikan tauladan kepada semua intelektual dalam menegakkan kebenaran. Beliau merupakan seorang intelektual agama dari kalangan tabi’in. Bapa beliau adalah Jubair bin Awwam r.a. Oleh kerana beliau selalu mengeluarkan pandangan yang bercanggah dengan pihak pemerintah, maka beliau telah ditangkap untuk menghadap Gabenor Hajjaj bin Yusuf al-Thaqafi.

Banyak persoalan yang ditanya oleh Hajjaj kepada Sa’id. Namun Sa’id berjaya menjawabnya dengan tenang. Hajjaj menawarkan harta kepada Sa’id, tetapi Sa’id menolaknya dengan berkata, “Wahai Hajjaj! Apakah faedahnya harta yang demikian itu untuk menghadapi bencana akhirat nanti? Dengan apa pun caranya engkau menyeksa saya, nanti di akhirat engkau akan terima balasannya dengan lebih sakit dan lebih pedih lagi.” Hajjaj berkata lagi, “Apakah engkau tidak suka memohon keampunan saya? Saya sedia untuk memaafkanmu”. Sa’id dengan tegas berkata, “Lebih baik saya memohon keampunan Allah SWT sahaja”.

Hajjaj begitu marah dan memerintahkan kepada pegawainya supaya membunuh Sa’id. Sa’id tersenyum mendengarnya. Maka Hajjaj berkata, “Mengapa kamu tersenyum?”. Jawab Sa’id, “Saya hairan, mengapa engkau berani melawan Allah SWT”. Sa’id segera ditelentangkan dan wajahnya menghadap ke langit. Mulut Sa’id sentiasa terkumat-kamit menyebut nama Allah SWT. Melihat keadaan itu, Hajjaj memerintahkan supaya Sa’id dibalikkan menghadap tanah. Sa’id segera membaca surah al-An’am ayat 79 yang bermaksud, “Sesungguhnya aku menghadapkan diriku kepada Allah s.w.t yang menciptakan langit dan bumi dengan condong kepada agama yang benar dan aku bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Allah”.

Setelah membaca ayat tersebut, Sa’id memalingkan wajahnya ke arah kiblat. Melihat keadaan itu bertambah kuatlah kebencian Hajjaj dan segera memerintahkan pengawal supaya memalingkan wajahnya ke arah lain. Begitulah seterusnya sehingga leher Sa’id dipenggal.

Sebelum dipenggal, Sa’id sempat berdoa, “Ya Allah! Semoga saya ini adalah orang terakhir yang dibunuh oleh Hajjaj. Setelah hari ini, janganlah dibuka lagi kesempatan bagi Hajjaj untuk berbuat begini terhadap hambaMu”. Mendengar doa Sa’id itu, Hajjaj hanya tertawa. Selepas satu minggu kematian Sa’id, Hajjaj ditimpa penyakit gila dan dia mati dalam keadaan yang mengerikan.

Begitulah contoh kehidupan ulama besar yang tidak terlepas dari berbagai cubaan serta seksaan hanya semata-mata untuk mempertahankan prinsip kebenaran ilmu tersebut. Keteguhan prinsip tersebut mencerminkan betapa pentingnya pemerintah perlu menghormati idea dan pemikiran keintelektualan.

Dari sejarah yang lampau dapat dipelajari bahawa terdapat dua kelompok intelektual, iaitu:

Pertama, intelek materialisme iaitu ilmuan yang hanya memerhatikan pandangan dunia sama ada secara zahir atau rohani. Tertegaknya keintelektualan mereka hanya melalui bantuan pihak berkuasa atau pun dengan bantuan pihak-pihak tertentu. Mereka bertindak sebagai badan yang sentiasa mempertahankan kedudukan para pemegang jawatan selaras dengan misi dan visi golongan tertentu tanpa menghiraukan al-haqq dan al-batil dalam merencanakan sesuatu keputusan. Jelas di sini pendirian mereka hanyalah sekadar bertindak sebagai agen melembutkan pemikiran masyarakat supaya tidak mempertikai sebarang keputusan golongan tertentu.

Kedua, intelek spiritualisme yang lahir hasil dari pemahaman benar terhadap tuntutan menjaga dunia ini dari kejahiliyahan. Mereka sedar dengan tanggungjawab untuk memakmurkan bumi. Namun, mereka bukanlah seorang kontraktor yang mampu membina sebuah bangunan pencakar langit yang tersergam indah sebagai mercu kemakmuran negara, tetapi mereka adalah arkitek yang sentiasa berfikir untuk membina jiwa-jiwa yang kosong dari hidayah Tuhan. Dalam memperjuangkan dunia intelek ini, mereka tidak hiraukan sesiapa pun untuk terus menyebarkan fikrah al-haqq (pemikiran kebenaran). Kemuliaan diri mereka tidak terbina hasil dari pengaruh orang atasan, tetapi datangnya dari Allah SWT. Ia adalah hasil keteguhan perjuangan mereka.

Integriti dalam dunia akademik perlu terus dipertahankan. Ia selaras dengan prinsip untuk memastikan objektiviti yakni sikap tidak berpihak kepada mana-mana kumpulan terus dilestarikan. Perjuangan keilmuan hanya berpaksikan kebenaran, amanah wajib dilaksanakan dan kebenaran harus dijulang, walaupun pahit terpaksa ditelan. Oleh itu, sirah Rasulullah SAW. telah merakamkan kejayaan Baginda bersama para sahabat merentas benua demi benua menjulang panji kebenaran. Sepertimana kata Saidina Ali kw, “Kebenaran yang tidak bersistem akan dapat dikalahkan oleh kebatilan yang bersistem”.

Sebagai rumusannya, ambillah semangat Sa’id, Imam Syafie, Imam Ahmad dan seumpamanya untuk memartabatkan kembali dunia keintelektualan supaya nilai intelek itu dianggap seperti mutiara di lautan bukannya seperti batu-batu pasir yang bertaburan di serata tempat. Semangat ‘amanah terhadap ilmu’ harus terus disuburi di setiap dada para intelektual agar nilai ilmu itu tidak dipandang rendah oleh masyarakat sekeliling. 

No comments:

Post a Comment