Trend dramatic
Anwar ini dilihat diikuti oleh gerakan Islam di Malaysia. Misalnya, pada tahun
1999, PAS mula membincangkan TS untuk bergabung dalam Barisan Alternatif (BA). Sebenarnya,
pergabungan PAS dalam BA ini juga melihat kepada pengaruh ahli profesional
dalam PAS. Anwar Ibrahim menjadi fenomena dalam menentang kerajaan.
Ahli-ahli
PAS banyak terpengaruh dengan pendekatan yang dibawa oleh Anwar Ibrahim
sehingga sebahagian mereka disebut sebagai Anwarisme. Implikasi daripada
pengaruh ini telah membina manhaj baru yang banyak bertembung dengan manhaj
ulamak dalam PAS. Di sini jelas bahawa label manhaj profesional ini muncul
kerana manhaj ini banyak didokong oleh golongan profesional dan golongan yang
disebut sebagai Anwarisme.
Oleh
sebab berbezanya pendekatan dua manhaj ini, maka berlaku pertembungan dalam
merencanakan strategi dalam PAS. Antara pertembungan strategi yang jelas ialah
isu pelaksanaan TS. Merujuk kepada sejarah PAS, PAS telah berpengalaman selama
36 tahun dalam melakukan TS. Seperti menurut Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali
(2011), PAS mula melakukan kerjasama politik bermula sejak tahun 1974 lagi.
Ketika itu, PAS membuat kerjasama bersama UMNO dan beberapa parti komponen yang
lain dalam Parti Perikatan (1972-1977) seperti Persatuan
Cina Malaysia (MCA) dan Kongres India Malaysia (MIC). Kemudian, PAS
melakukan kerjasama dengan Parti Melayu Semangat 46, Barisan Jemaah Islamiah
Se-Malaysia (BERJASA), Parti Hizbul Muslimin Malaysia (HAMIM) dan Kongres India
Muslim Malaysia (KIMMA) yang membentuk Angkatan Perpaduan Ummah (APU)
(1990-1996).
Seterusnya,
PAS bersama dengan PKR, DAP, Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan membentuk Barisan
Alternatif (BA) (1999-2008). Kerjasama bersama BA terus kekal sehingga saat ini
walaupun BA telah bertukar namanya kepada Pakatan Rakyat (PR). Menurut beliau
lagi, TS merupakan saluran dakwah yang telah
memberikan kefahaman Islam dan perjuangan Islam kepada parti-parti lain apabila
bekerjasama dengan PAS. Di sini, TS dipamerkan sebagai satu strategi
politik dan bukan dasar bagi PAS.
Selama 36 tahun ini,
PAS telah mengalami pelbagai cabaran apabila menggunakan TS. Antara cabarannya
ialah PAS terpaksa keluar daripada Parti Perikatan, Kelantan diisytihar darurat
sehingga menyebabkan pemerintahan PAS di Kelantan jatuh kepada Barisan Nasional
(BN), dan berlaku perselisihan faham sesama ahli PAS sehingga sekarang. Daripada
pengalaman-pengalaman tersebut, telah terbentuk dua manhaj yang berbeza
terhadap pelaksanaan TS dalam PAS. Pertama, TS dilakukan untuk dakwah; dan
kedua, TS digunakan untuk berhadapan dengan musuh yang sama.
Bagi
manhaj yang pertama, TS ini dijadikan sebagai strategi untuk berdakwah.
Pemikiran seperti ini lebih mempamerkan keutamaan mereka kepada kebenaran Islam
daripada hanya semata-mata berpolitik. Seperti menurut Setiausaha Majlis Syura
Ulama PAS Nik Zawawi Nik Salleh (2012),
beliau menyatakan bahawa terdapat dua implikasi penggunaan TS
oleh PAS. Pertama, dakwah dapat disampaikan kepada masyarakat bukan Islam; dan
kedua, dengan TS dakwah dapat disampaikan kepada masyarakat Islam yang tidak
memahami perjuangan Islam, seperti sebahagian rakan-rakan PAS dalam PKR. Badan
Bukan Kerajaan (NGO) ditarik duduk bersama dalam PAS mengikut kaedah TS,
tujuannya memperkenalkan mereka kepada keindahan Islam. Penggunaan TS ini
diharapkan membawa kemenangan. Kemenangan ini akan digunakan untuk
menyelamatkan akidah umat Islam yang terlibat dalam dosa-dosa besar, sekali gus
membawa kepada keredaan Allah SWT.
Begitu juga, menurut Bekas Setiausaha
Akhbar Menteri Besar Kelantan Ahmad Fadhli Shaari (2008), kerjasama politik ini
penting sebagai salah satu pendekatan dalam memperkenalkan konsep negara Islam
kepada golongan bukan Islam.
Tujuan TS untuk
berdakwah ini menurut kepimpinan PAS adalah bertepatan dengan nas al-Qur’an dan
Hadith. Hal ini seperti yang disebut oleh Presiden PAS
Abdul Hadi Awang (2012) seperti berikut:
“Hubungan PAS dengan parti lain
dalam Pakatan Rakyat adalah hubungan tahaluf yang
berpandukan nas. Pakatan Rakyat adalah satu muafakat politik dalam konsep tahaluf siyasi yang diluluskan
oleh Majlis Syura Ulama dalam skop hukum Fiqah politik Islam. Bekerjasama dalam
titik persamaan menentang kezaliman politik dan pentadbiran negara yang
dialami oleh seluruh rakyat, seperti amalan demokrasi yang tempang, pentadbiran negara yang tempang, pengurusan
ekonomi yang penuh dengan penyelewengan, masyarakat yang jahil dengan kelemahan
pendidikan dan undang-undang yang tidak ada kehebatan, menyebabkan krisis moral
yang parah dengan kebanjiran maksiat dan jenayah” (Abdul Hadi Awang, 2012).
No comments:
Post a Comment