Monday, 15 June 2015

Kemelut Politik Malaysia (Bahagian 4)

Menurut Abdul Hadi Awang (2012) lagi, PAS tidak boleh disamakan dengan UMNO. Hubungan PAS dengan kalangan bukan Islam terutamanya DAP sangat berbeza dengan hubungan di antara komponen BN, iaitu UMNO, MCA dan MIC. Perbezaan utamanya adalah hubungan BN tersebut tidak berdasarkan dan berkonsepkan Islam, sebaliknya PAS berdasarkan dan berkonsepkan Islam. BN tidak berasaskan empat sumber pengambilan hukum dalam Islam iaitu al-Qur’an, Hadith, Ijmak’ Ulama dan Qias, tetapi PAS berasaskan empat sumber tersebut.


Bagi manhaj TS PAS yang kedua pula ialah TS ini digunakan oleh PAS sebagai kaedah untuk bergabung dengan parti komponen yang lain[1]. Gabungan ini bertujuan untuk menghadapi musuh yang sama. Menurut Ahmad Fadhli Shaari[2] (2008), jalinan tersebut mempunyai tujuan menjatuhkan musuh yang sama iaitu kerajaan United Malayan National Organization (UMNO) yang disebut juga sebagai BN dalam konteks pakatan antara MCA, MIC dan UMNO. Dalam hal ini, bekas Jawatankuasa Agung PAS Abu Bakar Hamzah (1992) pernah berkata tahaluf boleh berlaku dengan orang Islam atau dengan orang kafir atas dasar menentang musuh mereka. Dengan ijtihad TS yang digunakan, PAS pernah bergabung dengan Parti Melayu Semangat-46, BERJASA dan HAMIM yang membentuk Angkatan Perpaduan Ummah (APU) untuk berhadapan dengan BN. Sekarang digunakan TS untuk bergabung dalam PR yang mempunyai tiga parti utama iaitu PKR, PAS dan DAP (Abdul Hadi Awang, 2012).

Hal ini turut dibincangkan oleh Ahmad Fadhli Shaari (2008) yang mengatakan bahawa kerjasama ini boleh terjadi dalam apa jua bidang yang dipersetujui bersama untuk menghadapi musuh yang sama. TS juga kemungkinan boleh berlaku dengan gerakan yang pernah atau berpotensi untuk menentang ideologi harakah Islam. Dalam suasana hari ini, TS yang dimaksudkan ini juga termasuklah kerjasama dengan golongan bukan Islam untuk menghadapi musuh yang sama.  

Daripada kedua-dua manhaj ini, golongan pemikiran ulamak lebih cenderung kepada manhaj pertama, manakala golongan pemikiran profesional lebih cenderung kepada manhaj kedua. Kedua-dua perbezaan ini telah membawa kepada pertembungan manhaj dalam PAS. 




[1]  Temu bual yang dilakukan terhadap Wan Nik Wan Yusoff selaku Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan. Temu bual ini dilakukan di pejabat beliau di Kompleks Pusat Pentadbiran Negeri, Kota Darul Naim pada 5 Disember 2012.

[2]  Temu bual telah dilakukan terhadap Fadhli Shaari selaku Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan. Temu bual tersebut dilakukan di sebuah restoran berdekatan Pasir Tumboh, Kelantan pada 4 Disember 2013. Data yang dikemukakan ini boleh didapati juga di dalam artikelnya yang boleh dilihat menerusi laman sesawang kias.edu.my/tahalufsiasi08.htm.

No comments:

Post a Comment